4e week - Kaolack

21 oktober 2022 - Kaolack, Senegal

Deze week trekken we met de auto's - twee Toyota Landcruisers - naar het ziekenhuis van Kaolack. Kaolack ligt zo'n 220 km ten zuidoosten van Dakar, dus het binnenland in, richting Gambia. We hebben daar het grootste deel van de maandag voor nodig (inclusief inpakken etc), vooral ook omdat je zeker voor valavond ter plaatse wil zijn. De weg is deels autosnelweg (en die zijn echt heel goed in Senegal, je moet er alleen tegen kunnen dat er hier en daar ook voetgangers langs de weg stappen) en voor tweederde een tweevaksbaan, dus één vak in elke richting. De weg is druk maar eigenlijk best te doen, overal geasfalteerd. Vnl de vrachtwagens vormen de belangrijkste bron van vertraging. Onderweg is het eigenlijk een film van waarnemingen die superboeiend is: prachtig landschap (de baobabs zijn wat mij betreft de succesnummers), verkopers allerlei langs de weg (de truckchauffeurs zijn hun belangrijkste klanten), dorpjes met drukke kraampjes en markten waar we doorheen moeten, spelende kinderen, grazende ezels, paarden, geitjes en runderen, een zeldzaam varkentje (in moslimlanden geen populair dier). cfr video

Ter plekke verblijven we in hotel "Le Relais", best comfortabel, incl openlucht zwembad (water naar schatting 28°). Het ziekenhuis oogt best mooi en groot. We worden enthousiast ontvangen, worden rondgeleid en we beginnen dinsdag onze SSC campagne. We spreken met verschillende collega's van ORL, Neurochirurgie, Algemene Heelkunde, Anesthesie en Urologie. Specifiek Dr Soh Ba, algemeen chirurg en hoofdgeneesheer, is erg voorkomend en komt op donderdag avond (als ons verblijf er alweer op zit want vrijdag is opnieuw een ganse reisdag) in het hotel mee een ijsje eten en babbelen. Hij is duidelijk van heel wat chirurgische markten thuis en hij heeft ook heel wat reorganisaties in het ziekenhuis gerealiseerd. Niet in het minst de centrale sterilisatie met een gescheiden traject voor bevuilde en steriele instrumenten. Hij vertelt ons over zijn carrière en over de moeilijkheden die ze ook nu nog ondervinden om geschikt OK-personeel te vinden. Zo leren we bvb dat bijna de helft van het personeel in OK (dokters en anesthesisten uitgezonderd) eigenlijk ongeletterd is. Dat is voor ons onvoorstelbaar en ongetwijfeld ook moeilijk werkbaar als je bvb werk- en zorg protocols moet opstellen en afspreken (en dan is de SSC nog maar het minste van je zorgen). Dr Soh Ba zou graag de AFM bezoeken en wordt dan ook prompt uitgenodigd, hoewel dit onder covid omstandigheden niet vanzelfsprekend is. Op het schip is inmiddels weer code Rood van toepassing, vernemen we via Outlook en Teams, ook wij testen onszelf dagelijks en blijven mooi negatief.

Ik was nog vergeten te melden dat we in het weekend voorafgaand aan onze verplaatsing naar Kaolack ook een uitstap naar het Bandia Reserve en Acro-Baobab gedaan hebben (met ship driver Jos als chauffeur), en dat ook dit best leuk was. cfr foto's en video's.

1. Maritta:
    22 oktober 2022
    mooie reis/werk verslagen. Foto met jou knap vervoersmiddel en indrukwekkende bomen is heel mooi.