3e week

12 oktober 2022 - Dakar, Senegal

Deze week gaan we naar het Diamniadio kinderziekenhuis. Dat is gelegen in het noordoostelijke deel van de stad, eigenlijk aan de stadsrand. Een uurtje rijden, gezien ook het drukke verkeer. Het is een mooi gebouw, neergezet door "de chinezen" zoals ze dat hier zeggen. Er zijn ook wel wat Chinese dokters aan het werk, zullen we later vaststellen.

We doen hier eigenlijk een herhaalbezoek, want een zestal maanden geleden heet ons team al een eerste bezoek gebracht. We hebben een heel interessante discussie met een groep van de verpleegkundigen van OK. Het komt er op neer dat - en dat ondervinden we ook tijdens ons bezoek in en tijdens operaties - dat de Checklist wordt gebruikt als de "leider" van het betreffende OK programma (meestal is dat dan de chirurg wiens programma wordt uitgevoerd) het belangrijk vindt, en anders gewoon NIET. Het is voor ons gewoon moeilijk de juiste dokter vooraf in gesprek te treffen om hem/haar te motiveren. De Chinese dokters die daar dan ook tussen lopen maken het allemaal nog wat extra moeilijk. Zij spreken gewoon géén Engels of Frans en communiceren met hun Senegalese collega's dmv gebarentaal of met Google translate. Het is gewoon een soepke van allemaal gewillige mensen. Voor mij komt daar dan nog als extra moeilijkheid bij dat ik - ook nadat iedereen zich netjes heeft voorgesteld - die gemutste en gemaskerde mensen niet uit elkaar kan houden. Het gevoel dat je hierbij krijgt is vergelijkbaar met wat gebeurt in de video "selective attention test" - check it out!

Misschien is het nuttig om wat extra uitleg te geven over de Safe Surgery Checklist, voor wie dat niet kent. Wereldwijd onderzoek door de WHO (in Europa, Amerika, Azie én Afrika) heeft aangetoond dat een hoog percentage (ik las 50%, maar dat lijkt me zo hoog dat ik er zelf aan twijfel, het staat wel degelijk in de publicaties) van de ernstige complicatie en mortaliteit in de eerste weken na een operatie te wijten is aan "vermijdbare oorzaken", lees tussen de regels: vergetelheden en stommiteiten. Bvb geopereerd bij de foute patiënt, de foute kant etc... Dit zowel in ontwikkelde landen als in derde wereld, zowel in universitaire ziekenhuizen als in zeg maar dorpskliniekjes (de percentages zijn niet verschillend tussen deze categorieën). Op basis van deze vaststellingen stelt de WHO dus gebruik van een Checklist voor, en er zijn ook studies die aantonen dat je hiermee die ernstige verwikkelingen en overlijdens significant kan verminderen. Ik zet een foto van de checklist op de blog: je zal zien dat het eigenlijk een zéér basale controle is.

Ik heb inmiddels mijn "drivers test" afgelegd en heb dus officieel de toelating om met een MercyShips vehikel rond te rijden. De test stelt eigenlijk niets voor, maar ik begrijp wel dat ze hem doen, vooral omdat een belangrijk percentage van de MercyShippers Amerikanen zijn die nooit met "hand shifted gears" rijden. Dus ze laten je vertrekken, stoppen, vertrekken op een helling etc, en controleren of je tenminste weet hoe je het peil van de olie en koelvloeistof kan nagaan. Eens je "Ship driver" bent kan je ook voor persoonlijke redenen een voertuig gebruiken, dus dat schept wel mogelijkheden...

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

Foto’s

6 Reacties

  1. Walter DJ:
    12 oktober 2022
    PS Waar staat die foto van de checklist ergens??
  2. Mariette De Cock:
    13 oktober 2022
    Indrukwekkend !
    Mooie verhalen Jos .
    Nog veel succes daar ,
    Mariëtte
  3. Luc Bensch:
    13 oktober 2022
    En de volgende test is “ the driver of the ship” ? Ahoi captain Jos!
  4. Gerd C:
    13 oktober 2022
    Geen gemakkelijke opdracht... en inderdaad, in de praktijk is het meestal de houding van de chirurg die bepaalt of de checklist gebeurt of niet. Doet de chirurg er altijd spottend of negatief over, dan durft de rest van het team er na verloop van tijd niet meer aan beginnen en geven ze het op. En dan het taalprobleem met dat Chinese team, maakt samenwerken wel een echte challenge ( en de kans op vermijdbare complicaties groter, dus des te meer nood aan een checklist...).
  5. Arlette:
    21 oktober 2022
    Amai! Nu ook al chauffeur bij Mercy Ships. Ik ben écht én terecht trots op je Jos!!! Veel succes in jouw volgende week en prettig weekend voor jou en alle mercyshippers xxx
  6. Maritta:
    22 oktober 2022
    allez zeg, discussie met OK verpleegkundigen! maar het was precies wel een goed gesprek. Gerd C heeft gelijk als de chirurgen niet mee werken kan je geen checklist doen! En de opmerking van Luc...die test is voor volgende keer ;-)