3e week
12 oktober 2022 - Dakar, Senegal
Deze week gaan we naar het Diamniadio kinderziekenhuis. Dat is gelegen in het noordoostelijke deel van de stad, eigenlijk aan de stadsrand. Een uurtje rijden, gezien ook het drukke verkeer. Het is een mooi gebouw, neergezet door "de chinezen" zoals ze dat hier zeggen. Er zijn ook wel wat Chinese dokters aan het werk, zullen we later vaststellen.
We doen hier eigenlijk een herhaalbezoek, want een zestal maanden geleden heet ons team al een eerste bezoek gebracht. We hebben een heel interessante discussie met een groep van de verpleegkundigen van OK. Het komt er op neer dat - en dat ondervinden we ook tijdens ons bezoek in en tijdens operaties - dat de Checklist wordt gebruikt als de "leider" van het betreffende OK programma (meestal is dat dan de chirurg wiens programma wordt uitgevoerd) het belangrijk vindt, en anders gewoon NIET. Het is voor ons gewoon moeilijk de juiste dokter vooraf in gesprek te treffen om hem/haar te motiveren. De Chinese dokters die daar dan ook tussen lopen maken het allemaal nog wat extra moeilijk. Zij spreken gewoon géén Engels of Frans en communiceren met hun Senegalese collega's dmv gebarentaal of met Google translate. Het is gewoon een soepke van allemaal gewillige mensen. Voor mij komt daar dan nog als extra moeilijkheid bij dat ik - ook nadat iedereen zich netjes heeft voorgesteld - die gemutste en gemaskerde mensen niet uit elkaar kan houden. Het gevoel dat je hierbij krijgt is vergelijkbaar met wat gebeurt in de video "selective attention test" - check it out!
Misschien is het nuttig om wat extra uitleg te geven over de Safe Surgery Checklist, voor wie dat niet kent. Wereldwijd onderzoek door de WHO (in Europa, Amerika, Azie én Afrika) heeft aangetoond dat een hoog percentage (ik las 50%, maar dat lijkt me zo hoog dat ik er zelf aan twijfel, het staat wel degelijk in de publicaties) van de ernstige complicatie en mortaliteit in de eerste weken na een operatie te wijten is aan "vermijdbare oorzaken", lees tussen de regels: vergetelheden en stommiteiten. Bvb geopereerd bij de foute patiënt, de foute kant etc... Dit zowel in ontwikkelde landen als in derde wereld, zowel in universitaire ziekenhuizen als in zeg maar dorpskliniekjes (de percentages zijn niet verschillend tussen deze categorieën). Op basis van deze vaststellingen stelt de WHO dus gebruik van een Checklist voor, en er zijn ook studies die aantonen dat je hiermee die ernstige verwikkelingen en overlijdens significant kan verminderen. Ik zet een foto van de checklist op de blog: je zal zien dat het eigenlijk een zéér basale controle is.
Ik heb inmiddels mijn "drivers test" afgelegd en heb dus officieel de toelating om met een MercyShips vehikel rond te rijden. De test stelt eigenlijk niets voor, maar ik begrijp wel dat ze hem doen, vooral omdat een belangrijk percentage van de MercyShippers Amerikanen zijn die nooit met "hand shifted gears" rijden. Dus ze laten je vertrekken, stoppen, vertrekken op een helling etc, en controleren of je tenminste weet hoe je het peil van de olie en koelvloeistof kan nagaan. Eens je "Ship driver" bent kan je ook voor persoonlijke redenen een voertuig gebruiken, dus dat schept wel mogelijkheden...
Mooie verhalen Jos .
Nog veel succes daar ,
Mariëtte