5e week - Thiès

28 oktober 2022 - Thies, Senegal

We gaan op dinsdag naar het Barthimée hospitaal in Thiès. Dit stadje ligt zo'n 100 km ten oosten van Dakar. Het ziekenhuis is vrij klein, heeft twee operatiekamers, het is een van de eerste waarmee MercyShips samenwerking heeft opgebouwd in Senegal. Belangrijkste contactpersoon is Dr Alida, een dame die pediatrische heelkunde bedrijft en die ook de enige chirurg is die vast aan het ziekenhuis verbonden is. Alle andere operaties die er gebeuren worden uitgevoerd door zgn "prestataires", dat zijn dokters die eigenlijk met andere ziekenhuizen verbonden zijn, maar één of twee maal per week naar Barthimée komen voor operaties binnen hun specialisatie. Dat is meteen ook de belangrijkste reden waarom het in dit ziekenhuis moeilijk is om de ingeburgerde gewoontes te wijzigen.

We hebben twee interessante informatie sessies met het OK personeel en met het personeel van de chirurgische hospitalisatie afdelingen. Telkens neemt ook Dr Alida deel, zij is duidelijk "in favor" van het SSC systeem. We wonen ook twee ingrepen in het OK bij, en Dr Alida (die op dat moment niet de opererende chirurg is) neemt kordaat de leiding in de checklist procedure. In de besprekingen blijven we ook stilstaan bij de "briefing" die voorafgaand aan een operatiedag hoort te gebeuren, we stellen samen ook een systematische lijst hiervoor op.

We verblijven in hotel Massamassa, dat gerund wordt door een Belg. De man is een praatvaar en laat ook uitvoerig weten dat hij al heel wat landen in Afrika en Zuid-Amerika afgereisd heeft en overal een en ander gepresteerd heeft op het vlak van ondernemerschap. In elk geval is het restaurant, wat aan zijn hotel verbonden is, heel degelijk. Op vrijdag voormiddag rijden we terug naar Dakar. Als we op het schip toekomen is de Covid code afgezwakt tot geel!

In het weekend neem ik deel aan een bezoek aan "Willie's farm". Willy is een man afkomstig uit Noord Frankrijk (Duinkerken), die al meer dan 20 jaar in Senegal woont en op twee locaties (in totaal 1700 hectare) een boerderij runt waarop zgn organische landbouw wordt bedreven. Optimaliseren van de opbrengst zonder gebruik van chemicaliën. Hij levert aan MercyShips (maar ook aan restaurants in Dakar) melk, kaas, boter en eieren, fruit, honing en verschillende afgeleide producten. Hij geeft ons een uitvoerig becommentarieerde rondleiding. Het is super interessant, maar ook super heet, ik hoor onderweg iemand 38° noemen.